Älskade grupparbete!

Det här med att arbeta i grupp har jag aldrig förstått mig på till hundra procent. Visst är det bra för att öva upp sin sammarbetsförmåga men nackdelarna väger upp detta, är jag rädd. Jag gillar att arbeta i par, eller möjligtvis tre och tre, men är man fler än fyra så kan det aldrig gå väl.

Antingen så hamnar man i en grupp där man är den som är mest ambitiös, där resterande gruppmedlemmar inte ser någonting negativt i att åka snålstjuts på ens eget arbete. Man vill göra så bra ifrån sig som möjligt, kanske satsar på ett MVG, men ingen annan är berädd att anstränga sig mer än vad som behövs för godkänt. Det är tungt, riktigt tungt, och det har jag varit med om så många gånger under min skoltid. Du tappar du ju lusten att göra någonting bra när ingen annan gör det, och när man vet att alla kommer få cred för ditt arbete. Dessutom kan man ju inte lägga sig på deras nivå, för det förlorar man ju själv på.

Eller så hamnar man i en grupp där alla är på samma ambitionsnivå som en själv. Det är så klart bättre än att man får göra allt själv, men kan ändå medföra en del komplikationer. Till exempel att en i gruppen "råkar" ta på sig lite mer arbete och då blir resten sura för då kanske den personen får all cred och därmed bättre betyg. Eller så kanske alla får prestationsångest och lägger därför arbetet på en superhög nivå, blir jättestressade och går in i väggen. Och det är ju inte heller bra. Sedan kan det också lätt uppstå en viss osämja här, eftersom allas personliga åsikt blir väldigt stark.

Och så vidare...
Vi håller på med grupparbeten i min klass just nu, i kulturhistoria. Vi är inte drabbade av något av överstående, vi har lagt oss på en behaglig nivå och fungerar väldigt bra ihop. Vårt problem är snarare att någon hela tiden är sjuk, så vi aldrig riktigt kan prata ihop oss i gruppen. Om man gör ett grupparbete så handlar det ju om ett sammarbete mellan samtliga personer i gruppen. Ju större gruppen är, desto större blir sannorlikheten att någon inte kan vara där. Som nu, Nora och jag ligger hemma med hög feber och kan inte komma till skolan. Så de andra tre i gruppen måste sammanställa allt och fixa powerpoint och hela baletten utan att vi kan vara med och påverka. Vi ska redovisa på torsdag, jag kommer inte vara för sjuk för att komma till skolan innan dess.

Hur ska detta gå?

Kommentarer
Postat av: Ann

Jadu, grupparbete har man för att det tar för lång tid för läraren att examinera varje elev för sig. Om det är för få lärare, för många elever, eller helt enkelt för kort tid, kanske för att läraren har planerat terminen fel, då måste man låta eleverna göra grupparbeten för att man inte hinner läsa in sig på varje individ, utan behöver ta dem tre och tre.

På högskolan är detta ofta uttalat, på gymnasiet sköter man det lite snyggare och får ungdomarna att tro att det är för deras skull. Att det finns en pedagogisk tanke. Men det gör det inte. Grupparbetet finns för lärarens skull. Sorry, men det är faktiskt sant.

2009-05-11 @ 23:25:58
URL: http://mammann.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0