Ekologisk utmaning

Sara har antagit en ekologisk utmaning och uppmanar sina läsare att göra detsamma! Det var svårt för mig att komma på vad jag skulle skriva, men här är i alla fall mitt resultat.

De 3 bästa sakerna;
1. 
Jag har varit vegetarian i hela mitt liv, när jag var mindre med vissa undantag för fisk och skaldjur. Numera håller jag mig nästan helt till kaninmat. Slutade till och med att äta godis etc med gelatin i för ungefär ett år sen när jag var och såg utställningen Walls of glass. Men, jag måste faktiskt erkänna att det händer att det slinker ner en tonfisksallad emellanåt...
2.  Jag åker alltid kommunalt.  Mina föräldrar ger mig sällan skjuts någonstans (vilket jag tycker är bra) så det är buss och tåg som som gäller. När jag bara ska ner till Centrum till exempel så brukar jag faktiskt promenera.
3.  Jag bra på alla de där småsakerna, t.ex att släcka lampor efter mig (och andra) , inte låta TV och dator etc stå på stand by, koka upp vatten i vattenkokare istället för på spisen och så vidare... Jag har också börjat tacka nej till påse de få gångerna jag är ute och shoppar. 

De 3 sämsta sakerna;
1. 
Jag och min familj har rest mycket det här året och därmed bidragit till de stora koldioxidutsläpp som flygtrafiken står för.
2. Jag kör ibland halvfulla maskiner när jag tvättar.
3. Jag fryser väldigt lätt och brukar därför höja elementen istället för att förslagsvis ta på mig en till tröja.
 
3 saker jag vill bli bättre på;
1.
Jag anser inte att jag konsumerar speciellt mycket men saker och ting kan alltid förbättras. Jag ska sluta handla saker bara för köpandets skull (impulsköp!) utan bara konsumera saker jag verkligen behöver. Och om det nu är så att jag måste handla så ska jag börja utnyttja second hand butiker och typ blocket.se ännu mer än jag redan gör.
2. Jag måste börja uppmuntra mina föräldrar att köpa mer ekologisk och närproducerade varor. Vi är ganska duktiga på det redan, men många gånger har min pappa vägrat köpa det ekologiska alternativet bara för att det är dyrare. Så jag måste börja stå på mig mer på den punkten. Men all credit till mina föräldrar för att de har varit så miljövänliga så pass länge, faktiskt!
3. Jag måste verkligen, verkligen bli bättre på att återvinna!! Numera åker nästan allt som inte är glas, metall eller papper rakt ner i brännbart. Inte bra.


Jag gör detsamma som Sara, och råder er att fylla i den här listan ni också! Vem vet vad ni har för vanor som kan förbättras!


Kommentarer
Postat av: Sara

Man blir så inspirerad av att läsa andras listor. Man får nya idéer på vad man kan göra för miljön, och inser att man kanske också redan gör mer än vad man trodde. :)

2009-01-06 @ 15:43:00
URL: http://www.sigurt.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0