Fair Fashion


Foto: Daniel Grizelj

Egentlien har jag förbjudit mig själv att sitta framför datorn idag, jag borde nämligen ägna all min uppmärksamhet åt kulturhistorian. Men medan jag satt och slevade i mig en skål youghurt nu så läste jag lite i DN På Stan. Och där stod det om en kommande utställning på Nordiska museet som handlar om vår klädkonsumtion och klädindustri och dess påverkan på världen. Så här skriver Pernilla Ahlsén i På Stan:

"I Sverige köper vi kläder för 71 miljarder kronor om året. Men hur påverkas världen av det vi har på oss? Det är ingen nyhet att maximerade ekonomiska vinster och ständiga förändringar i modet utsätter miljö och människor för allt starkare påfrestningar. Men måste vi sluta handla? Eller kan vi fortsätta så länge vi handlar schysta produkter? I utställningen "Fair fashion" får vi lära oss om textilproduktionens baksidor och får konkreta förslag på hur vi kan förändra till det bättre."

Jag tänkte bara att det här är någonting vettigt (för oss stackare som är kvar hemma i stan) att göra på sportlovet! Det är ju ändå en utställning om ett ämne som rör oss allihopa, och personligen tycker jag att det är väldigt intressant och vill veta mer. Så jag ska gå! Bara jag hittar någon som vill följa med hehe. Läs mer på Nordiska museets hemsida här.

Kommentarer
Postat av: Nadja

Jag följer gärna med om jag inte har något annat för mig! :D

2009-02-12 @ 22:35:24
URL: http://junnarp.blogg.se/
Postat av: Sara

Tack för tipset. :D Det där blir nog en trevlig sysselsättning under lovet.

2009-02-13 @ 12:12:24
URL: http://sigurt.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0