Nej tack.

I början på den här sommaren blev jag tillfrågad av en jag känner om jag ville hjälpa till och servera på hennes mammas fyrtioårsfest. Självklart sa jag ja, även om jag inte känner eller ens knappt träffat födelsedagsbarnet i fråga. Lite extrajobb tackar man inte nej till liksom!

Sedan visade det sig att det inte alls var frågan om att jag eller någon annan som skulle hjälpa till skulle få betalt. Oj då, tänkte jag. Var jag lite naiv där som förväntade mig lite cash för en helkvälls arbete? Det har jag i alla fall fått alla andra gånger jag har serverat på fester. Till och med på min mammas femtioårsfest förra året, fastän jag inte begärde det. Det brukar man väl få? Eller?

Är det rent ut sagt den här mamman som är naiv, som tror att en ung tjej som hon inte känner och som inte känner henne ska jobba för henne helt gratis? Bara sådär? Hm...

Nej, jag jobbar inte gratis. Det är skillnad på att att göra en tjänst åt någon man känner och tycker om och på att arbeta gratis åt någon man inte har en minsta lilla relation till. För det är ett arbete, som inte är helt lätt. Visst var supertrist att behöva ringa till min kompis och förklara för henne att jag drar mig ur, fast än jag har lovat och fast än festen äger rum redan på lördag. Jag ville absolut inte göra någon upprörd eller sur. Det var inte min avsikt alls.

Om det hade varit så att jag tyckte att det var kul att hjälpa till på fester så fine. Men ärligt talat, så roligt är det inte att plocka bort disk efter andra människor. Jag har gjort det ett par gånger nu. Och det känns jättetrist att det skulle bli så här, det är inte alls likt mig. Det har lite med det att göra också - jag har låtit mig utnyttjas tillräckligt under mitt liv. Någon måtta får det faktiskt vara.

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Så du känner dig utnyttjad för att min mamma sa att det inte skulle vara betalt? Min mamma hade utan att jag visste om det tänkt betala oss ändå och hade tänkt att ringa dina och resten av föräldrarna och prata om det. "Jag har aldrig låtit någon hjälpa till någonstans utan att ge betalt" sa min mamma igår när jag ringde henne UPPRÖRD av att du ringer mindre än en vecka tills festen är. Du skulle inte tackat ja från början om du inte kände till detta helt, faktiskt. Det är en väldigt dålig stil att göra så. Och att du har mage att ifrågasätta om min mamma är naiv? Det är bara konstigt. Jag struntar i om folk kommer kommentera emot mig för att jag skriver så jag känner nu men faktiskt så trodde jag inte det här. Det är så dåligt och blir så besviken när jag ser vad du skriver. Verkligen.

2008-09-22 @ 18:23:11
Postat av: Sara

Klart du ska tacka nej till ett jobb du inte får betalt för. Att de sen tänkt betala ändå (läste kommentaren ovan) kunde ju inte du veta, och då är det inte fel att dra sig ur. Tycker också att din vän ovan blev lite väl upprörd över det hela eftersom hon faktiskt sagt till dig att du inte skulle få betalt, så jag tycker att du ska stå på dig. :)

2008-09-22 @ 19:31:31
URL: http://sigurt.devote.se
Postat av: Saga

Tack, Sara, det ska jag! :)

Trist, att jag inte visste att vi skulle få betalt, faktiskt. Men nu finns det inte så mycket att göra, jag har sagt allt jag ville ha sagt.

2008-09-22 @ 20:36:52
URL: http://artichoke.blogg.se/
Postat av: Jonna (mamman)

Hej Saga!

Synd att du känner som du gör! Självklart skulle betalning utgå på något sätt, men jag ville prata med dina föräldrar först, så att det var OK med dem.

Nu behöver jag inte prata med dem eftersom du inte vill delta, synd för du är en jätte rar tjej!

2008-09-22 @ 21:16:43
Postat av: Saga

Jonna, jag hoppas att du förstår att jag inte är arg eller upprörd eller försöker vara otrevlig mot varken dig eller Jasmine på något sätt. Det här blev ett enda stort missförstånd helt enkelt.



Jag utgick ju bara från den information jag fick från Jasmine, och jag måste ju göra som jag känner. Men hade hon bara ringt upp mig där i söndags och sagt att det inte var tal om något gratisarbete så hade jag aldrig dragit mig ur, självklart inte! :)

2008-09-23 @ 21:44:10
URL: http://artichoke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0