Rosh Hashana

Idag är det det judiska nyåret! Chazel tov! Det judiska nyåret (rosh hashana) firas den första dagen av den judiska månaden tishri, och i år råkar det inträffa idag, första oktober! Efter att man har skålat in det nya året följer tio botdagar, då det är meningen att man ska leva sunt och vara en god människa och tänka över sina synder och så vidare. På den tionde eller eventuellt den elfte dagen har man en stor fest som kallas försoningsfesten då man äter äpplen som har doppats i honung och andra söta saker som ska symbolisera en önskan om att det kommande året ska bli sött och gott.

Anledningen till att jag vet detta är att jag har två judinnor i min klass! En av dem håller på att fixa och trixa så att vi ska kunna hålla försoningsfesten nästa helg. Självklart ska jag delta! Idag bestämde jag mig också för att genomgå de tio botdagarna. Förutom att tänka över mina synder så ska jag även ge upp sötsaker. Det var ett ganska svårt beslut att ta, och jag vet inte hur jag ska klara av det riktigt. Jag älskar ju socker! Men det är bara att bita ihop, nu har jag ju lovat. Jag börjar dock inte förrän imorgon, så det första jag gjorde när vi slutade idag var att åka köpa en fet påse godis. Som jag nu sitter och proppar i mig. Mums.


För övrigt så hade vi idrottsdag idag. Vi gick runt Djurgårdsbrunnsviken i det här fina vädret. Det ni.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0