Jag mår så fruktansvärt illa

 

 

Bilder lånade av Glenn Feron. Klicka på länken om du vill se fler.



Jag blir så arg när jag tänker på det fruktansvärde kroppsidealet vi har idag. Ett ideal som gör att tusentals flickor och kvinnor svälter sig själva, genomgår plastikoperationer, nose jobs, fettsugningar, ansikstlyft etc. Samtidigt som vi spenderar tusentals kronor på smink, hårpodukter, anti-rynkcrémer, vaxning av bikinilinjer... Allt  för att få det där perfekta utseendet.

Du duger inte som du är! Du får inte se trött ut, du får inte se gammal ut. Du får aldrig någonsin vara nöjd med ditt utseende! Det finns alltid någonting att klaga på, du måste alltid hitta nya saker på dig själv som du kan förändra och förbättra!

Det är vad alla dessa överretouchade reklambilder som finns överallt vrålar ut till oss tjejer. Se på den översta bilden till exempel. Tjejen på den bilden har ju redan en "perfekt kropp". Jätteboobies, vältrimmad mage, najs gött och så vidare. Men man har ändå hittat skavanker henne som genast suddas bort! Varför?! Jo, hon dög inte som hon var.
Modeller runt om i världen har ju en enorm press på sig. Deska vara smala och långa och ha perfekt hy, de får inte väga för mycket och så vidare och så vidare. Men varför i allsin dar utsätter man de för den pressen om man ändå ska ändra allting i datorn sen?!

Den andra bilden tycker jag är intressant för att den visar hur lättlurade vi är. Den där jättesnygga bruden på bilden är kanske inte alls så jättesnygg. Hon har inte perfekt hy, kritvita tänder och fylliga läppar. Hon ser ut som en helt vanlig människa! Det finns bilder där man har ändrat så mycket så att resultaten inte stämmer överens med verkligheten över huvud taget. Det gör att unga tjejer strävar efter en perfektion som inte ens existerar!

Jag blir så arg och förtvivlad. Jag blir besviken på mig själv för att jag ser på sådana här bilder, jämför dem med mig själv och tänker att jag är ful. Vi kan lägga ansvaret på oss själva, att det är upp till oss att inte låta oss luras längre. Men jag tycker inte att det är vårt ansvar. Jag tycker att det är samhällets ansvar att öppna ögonen och förgöra det här sjuka idealet en gång för alla.

Kommentarer
Postat av: Nadja

Sitter och läser det här inlägget samtidigt som jag sitter och äter M&M's och dumleklubbor! Jag gillar mitt ideal! haha

Förövrigt ett bra inlägg och du är en sån gullunge! Jag får banne mig ta och hälsa på hos dig någon dag! ;D

2008-11-08 @ 20:33:29
URL: http://junnarp.blogg.se/
Postat av: Nikita

Du har så rätt Saga! Jättebra inlägg, hoppas att många tog sig tid att läsa igenom det.

2008-11-09 @ 11:41:24
Postat av: Saga

Tack, båda! :)

Ja, Nadja, kom hit så ofta du bara kan!

2008-11-09 @ 11:51:36
URL: http://artichoke.blogg.se/
Postat av: Ann

Om du tycker att du är ful, då är det väl verkligen på tok. Tror inte jag känner så många som är mindre fula än du!

Men det är inte bara samhällets ansvar, tycker jag. Om samhället är du och jag. Det är ju försäljarna som tjänar på det här. De som säljer smink och bantningsprodukter. Det är de som vill ha det såhär. Småflickor som svälter sig är ju precis det som gör försäljarna feta. Jag tycker att MEDIA har ansvar!! Tycker inte du? Det är de som sprider den här bilden.

2008-11-10 @ 17:43:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0