Försök att leva grönt

Jag har fått låna en jättefin bok av Alice. 100 sätt att rädda världen, heter den. Den är skriven av Johan Tell och innehåller hundra olika tips om hur man enkelt blir en miljövänligare människa. Många tips är det simpla, självklara. Men ibland lyckades jag faktiskt lära mig någonting nytt.

Jag förstod också att mitt samvete faktiskt är ganska så rent. Jag har varit ganska så miljövänlig från början. Bara det faktum att jag har varit vegeterian i hela mitt liv (förutom den där enda terminen på sexårs när jag ville "pröva") säger en hel del. Mina föräldrar blev vegeterianer -78, och på så sätt blev också jag och mina syskon det. Min äldsta syster var även vegan ända tills hon fyllde fyra, för att hon var laktosintolerant. 

Men det är faktiskt min mamma som ska få all cred för att jag är ett sådant grönt litet barn. Det var hon som sydde alla mina barnkläder av typ sina gamla kläder, det var hon som bestämde att jag skulle ha tygblöjor, det är hon som återanvänder varje liten grej i vårat hus. Det är hon som är strängast mot min lillebror när han tjafsar om att få äta kött. Det är hon som fortfarande är vegeterian efter trettio år. Min pappa är ju inte det längre...

Själv är jag väl inte så miljövänlig som jag hade önskat längre. Men jag försöker i alla fall. Jag försöker så gott jag bara kan. Någonting som jag har börjat störa mig på rejält nu är denna överkonsumtion. Vi människor ska ju bara köpa nytt jämt! Köp, köp, köp! Hela tiden. 

Ta bara sommarrean... Herregud. Min mamma (ja, hon är inte perfekt trots allt) var så förvånad för att jag bara hade köpt typ en klänning och ett par danströjor på rean. Tro mig, jag hade kunnat handla mer. Men varför? Jag har redan mer kläder än jag får plats med. Borde inte ens ha köpt den där klänningen. Jag behöver inte en till klänning!

Och när jag förlorade min iPod för några månader sedan var det otroligt lockande att köpa en ny. Men jag har ju en mobil som kan spela musik. Så varför köpa en iPod då, bara för att ha en?
Det är väldigt viktigt att man har en digitalkamera, och det är väldigt viktigt att ha en mp3-spelare. Sedan är det också väldigt viktigt att ha en mobil med kamera och musikspelare i. Också.


V a r f ö r ?

Kommentarer
Postat av: Sara

Det där med överkonsumtionen är nog det som stör mig mest just nu. Folk blir förvånade när jag säger att jag nästan aldrig kan komma ihåg när jag senast köpte nya kläder. Jag har så jag klarar mig, och lite till, faktiskt.



Sen fick jag höra av någon att 30% av Stockholmarna är vegetarianer idag. Inte så dåligt va! ;)

2008-07-07 @ 09:52:29
URL: http://siigurt.blogg.se/
Postat av: Saga

Innan sommarrean kunde jag inte heller komma ihåg när jag senast köpte nya kläder. :P





Trettio procent?! Det är ju strålande! :D Men vi kan gott bli lite fler ändå.. ;)

2008-07-07 @ 11:34:38
URL: http://artichoke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0