Merry Christmas

Jag gillar egentligen inte julen. Eller, det finns många saker med julen som jag visst gillar. Jag tycker att pepparkakor är gott till exempel och jag gillar att sjunga julsånger. Och att mysfaktorn höjs några grader i juletid är ju inte heller helt fel. Men ska jag vara helt ärlig så skulle jag klara mig fint utan julen.

Min idealjul är den jag hade förra året. Då satt jag på en strand i Vietnam med min familj och åt pizza. Ingen gran. Ingen Kalle Anka. Ingen julmat. Och framför allt inga julklappar. Förra julen var jag så långt bort från den gamla hederliga, västerländska julhysterin man kan komma, och det var så härligt.

När folk frågar jag varför jag inte är så förtjust i julen så undrar jag: "Men varför jul? Vad är det som är så speciellet med julen?" Och det svar jag sorgligt nog oftast får är: "Men man får ju presenter!". Det är nästan ingen som säger att det är så mysigt, att man får umgås med familjen, att man får visa hur mycket man älskar varandra eller allt sådant puttinuttigt som man får lära sig att julen egentligen handlar om. Nej. Det är julklapparns det handlar om. Vi ska bara ha, ha, ha, ha, ha och ha.

Jag brukar kontra med att jag hellre köper någonting till mig själv som jag verkligen vill ha än tvingas sitta och låtsas bli glad över någoting som jag egentligen inte alls tycker om Och så kan de som brukar få julklappar av mig göra samma sak, och så blir alla nöjda och glada. Då låter jag fruktansvärt bitter, ja Jag ska inte heller ljuga. Det är trevligt att få presenter, absolut. Men är det inte synd att det är just det som gör julen för de flesta?

Jag tillhör de som tycker att det är roligare att ge bort presenter än att få dem. Det är roligt att göra någon glad. Det är det julen är för mig. Glädje. Det är synd bara, att glädjen måste spridas på ett sådant materiellt sätt. Jag vet egentligen inte vad jag ville med det här inlägget. Jag blev bara påmind om varför jag inte tycker om julen när jag liksom så många andra armbågade mig fram på Åhléns idag för att hitta den perfekta julklappen.

Kommentarer
Postat av: Sara

Ibland får jag dåligt samvete för att jag får så många julklappar. Så jag vet precis hur du känner. Jag tycker om julen, men man får inte glömma bort vad den handlar om. Den handlar om att ta hand om varandra. När jag ser uteliggare sovandes på tågstationer, eller tänker på barn som inte har någon familj att fira jul med får jag alldeles ont i själen. Och så tänker jag på hur bra jag har det. Om jag skulle kunna göra ett ledset barn lyckligt, ge en uteligare ett tryggt liv eller rädda livet på en cancersjuk kvinna genom att skänka bort alla mina julklappar så hade jag gjort det. Men tyvärr går inte det. Så jag väljer att fokusera på det fina med julen istället: god mat, fina människor, mysig stämning och känslan att för en dag få känna sig en smula bortskämd (även om jag inte tycker att det är en bra känsla i vanliga fall).



Vet inte varför jag skrev allt det där. Kanske för att visa att jag förstår hur du känner, men också för att få dig att känna att det en dag om året är okej att få lite presenter. Så länge du är tacksam över det och inte tycker att det är en självklarhet.:) God jul.

2008-12-20 @ 23:29:58
URL: http://www.sigurt.devote.se
Postat av: Kajsa

Kul att jag letade igenom 180273645910238 olika butiker i 3 stadsdelar innan jag till sist hittade en termosmugg (den sista på hyllan) om när du ändå inte vill ha några paket?! Julen handlar om paket! Och familj. Och så vidare. Tack och KRAM! Vi ses!

2008-12-26 @ 23:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0